неделя, 18 април 2010 г.
Митарствата - благочестиво предание или бесовско учение
от Тигър
посвещава се на Единствения Истински Бог, Спасител и Съдия на целия човешки род - Христос Иисус
част І
Учението за демонични КПП-та по пътя към Божия престол противоречи на Светото Писание, на вярата на Църквата, на писаното от светите отци и на литургичната практика. Всичко това ще бъде доказано постепенно, в няколко публикации.
Доста хора смятат митарствата, ако не за абсолютна истина, то поне за нещо едва ли не безобидно, в повечето случаи за благочестиво предание. Смятащите ги за благочестиво предание ги бъркат с духовната битка с княза на този свят, която се води за душите ни. Само че тази битка е валидна докато сме в тялото, тъй като след телесната смърт всеки ще "легне" там, където си е "постлал" приживе, което и учи член 18 от Послание на патриарсите на източно-вселенската църква за православната вяра.
Архимандрит Павел Стефанов си е направил труда да проследи произхода на това учение в статията "Митарствата - гностическо наследство в българския фолклор и култура". Естествено, за привържениците на ереста тази статия е недостатъчна да ги убеди в езическата вяра, която са прегърнали.
Ще се опитам, доколкото Бог ми е дал разум и сили, да докажа в няколко публикации в този блог, че митарствата противоречат на учението Христово и дефакто отричат и Кръста, и Изкуплението, и прошката на греховете. Не си правя никакви илюзии, че ще убедя когото и да било от дълбоко затъналите в тази ерес, освен ако по Божия милост, Духът на Истината не им просветли умовете. Смисълът да се пише по въпроса е в това, че изявявайки истината, необременените от демонични въздействия хора е напълно възможно да спасят душите си, като пребъдат в единственото истинско благовестие на Иисус Христос.
Тъй като на нито един вселенски събор на Църквата не е утвърждавана доктрина за митарства след смъртта във вида, в който това е представено в апокрифа "Митарствата на преподобна Теодора", единственото, на което тя е изградена е сънят на Василий за преживяванията на послушницата му Теодора. И така, християнката Теодора, която е кръстена, водила е живот на покаяние и добри дела, ето с какво се сблъскала след смъртта си:
"С жестокост смъртта би ме посрещнала, заради моите недобри дела, извършени на земята, ако не бяха молитвите на нашия отец Василий. Една негова молитва направи смъртта ми лека. Трудно ми е да опиша телесните болки и тези мъчения и страдания, които изтърпява умиращият. Представям си, как нозете си поставих в пламъка и там започнаха малко по-малко да горят и да се разрушават от огъня...
Като настана часът на смъртта ми, аз неочаквано видях множество зли духове, които се явиха при мен в етиопов образ и застанаха до леглото ми, водейки възмутителни разговори и зверски поглеждайки ме....
Всевъзможни неща бяха направили злите духове, за да ме уплашат и бяха приготвили да ме задигнат и присвоят, като принасяха много книги, в които бяха записани всичките ми грехове, които съм извършила още от младостта си, като наново прегледаха тези книги. Аз очаквах всеки миг да бъда съдена..."
Тук се утвърждава заблудата, че демоните са съдии на християните в пълно противоречие с писаното, че Господ ще съди людете Си. Другата много опасна заблуда, която се прокарва в цялостната ерес е пълното пренебрежение към Божията прошка на греховете.
Св.ап. Йоан пише:
"Пиша вам, чеда, защото ви се простиха греховете заради Неговото име" 1 Йоан 2:12 Не се казва "ще ви се простят", но "простиха ви се".
При митарствата обаче, Божията прошка не играе никаква роля. Там демоните са нещо като счетоводители, записващи подробно всеки грях и изискващи отплата за него. И каква отплата? Добри дела. Демоните, тези автори и извършители на всяко зло, изискват добри дела, за да пуснат душата. Човек трябва или да е злостен враг на Христос в сърцето си или напълно умопомрачен, за да нарича себе си християнин и да вярва на тези басни.
По-нататък в "митарствата на Теодора" е описано как демоните изискват от Ангелите ответ за злите дела на Теодора. Моля четящият да размисли не е ли мрачна ерес от ада това: демоните на сатана да искат ответ от Ангелите. Това не е нищо друго, освен подло вмъкване на лъжата, че демоните са по-силни от небесните Ангели.
Следват известните 20 митарства, където на въздушните демони-митничари Ангелите представят добри дела, за да бъде допусната душата на Теодора по-нагоре. А където пък нейните добри дела не достигат, за да се плати "митото", тя ползва кредит!
"Злите духове скръцнаха зъби, желаейки да ме отнемат и хвърлят в бездната; но в това време внезапно се яви посред нас духът на св.Василий и каза на светите ангели: "Господари мои, тази душа много ми е послужила, успокоявала е моята немощ и старост, аз се молих Богу за нея и той /в текста, който ползвам "той" за Бога е написано с малка буква, как се издават враговете Божии!/ ми даде тази милост. - След това той им даде някакво ковчеже и добави: - "Когато ще преминавате въздушните митарства, изкупвайте я, като вземете от това ковчеже и давайте на лукавите и зли духове."
Тук се утвърждава друга ерес: спасение чрез добри дела, напълно игнорирайки Божията благодат и Христовите заслуги в замяна на човешките.
Рим. 3:19-28. Особено искам да цитирам ст. 28: "И тъй, мислим, че човек се оправдава с вярата, без делата на закона". И Ефес. 2:8-9: "Защото по благодат сте спасени чрез вярата и това не е от вас - Божий дар е, не е от дела, за да не би някой да се похвали."
Ефес.1:7: "В Когото имаме изкупление чрез кръвта Му, прошка на греховете по богатството на Неговата благодат."
Член 13 на Посланието на патриарсите казва по този повод: "Вярваме, че човек се оправдава не просто само с вяра, но с вяра, която действа чрез любов, сиреч чрез вяра и дела." А по отношение на това, чия е заслугата за добрите ни дела, чл. 14 на същото Послание гласи: "Макар че човек преди възраждането може по природа да бъде склонен към добро, да избира и да прави нравственото добро, но за да може, след като се възроди, да прави духовно добро /защото делата на вярата, бидейки причина за спасението и извършвани по свръхестествена благодат, обикновено се наричат духовни/, трябва благодатта да го предваря и предвожда, както се казва за предопределените; тъй че той не може сам по себе си да прави дела достойни за живота по Христа, а само може да желае или да не желае да действа съгласно с благодатта."
Още малко из "Митарствата": "Ангелите пък дадоха част от ковчежето на св.Василий, изкупиха чревоугодните ми грехове и се отправихме по-нататък". На друго място се казва подобно: "Добро е за тези, които помнят Свещеното Писание и правят милостиня, или правят каквито и да било други благодеяния, с които впоследствие могат да се изкупят от вечните мъки в ада."
Няма по-отвратителна ерес от това да се отричат заслугите на Изкупителя на човечеството, чрез които само и единствено има спасение, и да се твърди, че човешки добри дела могат да изкупят нечии грехове и да спасят от ада. Ако някой е толкова умопомрачен, че не разбира това, аз не смятам да му привеждам стихове от Светото Писание, което той или тя явно презира, но го оставям на съда на Онзи, Чието Име е по-високо от всяко друго име и пред Когото се прекланя всичко: небесно, земно и подземно.
Това Име Теодора не се е сетила да призове.
А на нас, действително, а не престорено повярвалите в истинското Христово Благовестие, нашият апостол Павел казва:
"като благодарите на Бога и Отца, Който ни направи способни да участваме в наследството на светиите в светлината, избави ни от властта на тъмнината и ни премести в царството на възлюбения Си Син, в Когото имаме изкупление чрез кръвта Му и прошка на греховете, и Който е образ на невидимия Бог, роден преди всяка твар; понеже чрез Него е създадено всичко, що е на небесата и що е на земята, видимо и невидимо; било Престоли, било Господства, било Началства, било Власти - всичко чрез Него и за Него е създадено; Той е по-напред от всичко, и всичко чрез Него се държи. И Той е Глава на тялото, на църквата; Той е начатък, първороден измежду мъртвите, за да има във всичко първенство; понеже в Него благоволи Отец да обитава всичката пълнота, и чрез Него да примири със Себе Си всичко, било земно, било небесно, като го умиротвори чрез Него, с кръвта на кръста Му.
И вас, които някога бяхте отстранени от Бога и Негови врагове поради разположение към лоши дела, сега ви примири в тялото на Неговата плът, чрез смъртта Му, за да ви представи свети, непорочни и безукорни пред Себе Си, ако само пребъдете във вярата твърди и непоколебими и бъдете непоклатни в надеждата на проповядваното на всяка поднебесна твар благовестие, което чухте и на което аз, Павел, станах служител."
Кол.2:12-23
следва
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Скъпа, ти да не си протестантка?
ОтговорИзтриване...vsichko ev rucete natoxi za koito se kaza che e roden i e roden toi etuk
ОтговорИзтриванеСъщността на учението за митарствата е изложена в словото на свети Кирил Александрийски († 444 г.) за изхода на душата, поместено обикновено в Следовния Псалтир.
ОтговорИзтриване“При раздялата на душата с тялото - се казва тук, - пред нас ще застанат, от една страна, небесните сили и войнства, а, от друга - властите на тъмнината, въздушните началници на митарите, изобличителите на нашите дела. Като ги види, душата ще се разтрепери и в смут и ужас ще търси за себе си защита от Божиите ангели; но и бидейки приета от ангелите и преминавайки под покрова им през въздушното пространство и възнасяйки се нагоре, тя ще среща различните митарства, които ще преграждат пътя й към небесното Царство, ще я спират и задържат в стремежа й към него. На всяко от тези митарства ще се изисква отчет за особени грехове...
Всяка страст, всеки грях има своите митари и изтезатели. При това ще присъстват и божествените сили, и сонм от нечисти духове; и както първите ще посочват добродетелите на душата, така вторите ще изобличават греховете й...
И ако за своя благочестив и богоугоден живот тя се окаже достойна (за награда), то ще я приемат ангелите, и тогава тя вече без страх ще отиде в Царството. И обратното, ако се окаже, че тя е прекарала живота си в нерадение и невъздържание, то ще чуе оня страшен глас: “да се махне нечестивият, да не види славата Господня” (Ис. 26:10, слав.), тогава Божиите ангели ще я оставят и ще я вземат страшните демони, и душата, свързана с неразкъсваеми вериги, ще бъде низвергната в адските тъмници”.
В този смисъл митарствата не са нещо друго, а частен съд, който извършва Сам Господ над човешките души, невидимо, при посредничеството на ангелите, допускайки при това и “клеветникът на братята ни” (Откр. 12:10), злите духове - съд, на който на душата се припомнят и безпристрастно се оценяват всичките й дела и след който й се определя известна участ. Този съд се нарича частен, за разлика от всеобщия, който ще се извърши над всички хора при свършека на света, когато Син Божий отново ще дойде на земята, но вече в славата Си.
Из "Жития на светиите" от св. Димитрий Ростовски, бележка към 21 юли
Това е един от фалшификатите, носещ името на св.Кирил Александрийски. Гностицизмът е най-постоянния враг на Християнството и не от вчера се опитва да подкопае евангелската вяра. Безуспешно, разбира се.
ОтговорИзтриванеНяма никакъв частен съд, няма такова нещо в Писанията. Стихът от послание към евреите, където се говори, че след смъртта има съд, има предвид Страшния Съд на Господ при Неговото пришествие. Но някои "православни" гноситци досущ като протестантите, вадят 1 стих от контекста и си градят въздушни кули.
Има едно, единствено библейско учение за Съда! Съда е в края на времената, при второто идване на Божия Син, извършва се от Него. Няма никакви ангели и демони за посредници, тъй като Бог Иисус Христос е Единственият Съдия на живи и мъртви.
Демоните сами по себе си не могат да играят никаква роля нито на "частен" нито на никакъв съд, тъй като никой съдия не допуска осъдени престъпници за прокурори! И ако такава неправда не върши дори земен съд, то е богохулство да се твърди, че Праведният Съдия Бог, ще допусне демоните - най-големите грешници, да играят роля като обвинители и то в Неговия съд.
Писанията наричат дявола клеветник. Клеветник не означава обвинител. Клеветата е престъпление сама по себе си.
Здравеите ,според житията на светиите ние имаме ли души които излизат изван телата ни и тези митарства истински ли са , как е вазможно бесовете да са садници по времето на издигането на душата,повечето хора имаме повече грехове отколкото правдини ,значи ли че ако искаме разкаяния но сме грешни ще садят бесове ли имаме ли душа която живее след смартта и тези митарсва не са ли имислица ами св теодора ако желаете ви очаквам на capone_80@abv.bg
ОтговорИзтриванеНиколай, бесовете не са никакви съдници, те самите са осъдени. Мисля, че това е пределно ясно от текстовете на Свещеното Писание. Митарствата са ерес, паралелно лъжепредание, достигнало до нас чрез богомилския дуализъм.
ОтговорИзтриванеМежду другото, във византийския синаксарий не съществува светец Василий Нови.
"единственото, на което тя е изградена е сънят на Василий за преживяванията на послушницата му Теодора"
ОтговорИзтриванеДуша, аз съм последният, който би съдил за ортодоксалността или еретичността на определено вярване. Дори не съм кръстен. Че митарствата се основават само на житието на св. Василий Нови обаче просто не е вярно. Не ми се занимава да прилагам пълни библиографски справки, но то присъства в следните текстове:
1. Житието на св. Антоний.
2. Житието на св. Голиндух (само да се е разхилил някой! Персийка е била).
3. Житието на св. Йоан V Милостиви от Леонтий от Неаполис.
4. Житието на Симеон Луди от същия автор.
5. Житието на Георгий Хозебит.
Анонимен, след като дори не си християнин, защо се изказваш по християнски въпроси?!
ОтговорИзтриванеАз съм православен християнин, но никъде не съм чел някой отец на Църквата и християнски питале да говори за преминаването на душата след смъртта през митарства. Това учение не е християнско и не се говори за него в свещените писания. :)
ОтговорИзтриванеЗащо тогава в Рилския манастир има изображения и стенописи на хора преминаващи след смъртта си през митарства?
ОтговорИзтриванеВ инерес на истината, дори св. Григорий Палама пише за т. нар. психични и етерни състояния на душата след смъртта на тялото и преминаването през определени психически състояния на душата. Силата на отчаянието и риданието от факта, че ако човек е умрял непокаян за греховете си той няма как да се спаси и чувства като отчаяние, гняв, жалост и тъга и т.н. ще имат много по - голяма рефлексия върху непокаялата се душа при смъртта й.
Православната догматика стъпва върху Св.Писание и истините, определени на 7 Вселенски събора. А не на нечии видения и/или сънища, дори такива на светии. Стенописите в Рилския манастир показват съдбата на неразкаяните се грешници. Иначе Св.Писание ясно учи за вечния живот и вечната смърт и как точно човек наследява едното или другото.
Изтриване